Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013

Επαναλειτουργει επειτα απo 10 χρονια το ιστορικο τηλεσκοπιο Newall


Έπειτα από δέκα χρόνια «σιωπής», το ιστορικό τηλεσκόπιο Newall, το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της επιστήμης της Αστρονομίας στην Ελλάδα, λειτουργεί στο Κέντρο Επισκεπτών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, στην Πεντέλη.
Το τηλεσκόπιο παρέμενε εκτός λειτουργίας εξαιτίας προβλημάτων που αντιμετώπιζαν ο μηχανισμός του, ο θόλος που το περιβάλλει, αλλά και όλο το κτήριο του Κέντρου Επισκεπτών. «Ήταν θέμα προτεραιότητας για εμάς να μπει ξανά το τηλεσκόπιο στη “μάχη” της παρατήρησης» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου, Κανάρης Τσίγκανος.
Έτσι, για περισσότερο από έναν χρόνο το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών προχώρησε σε εργασίες αποκατάστασης του τηλεσκοπίου και ανακαίνισης του κτηρίου, με αποτέλεσμα την πλήρη επαναλειτουργία του πριν από δύο μήνες.
Το τηλεσκόπιο Newall οφείλει το όνομά του στον Robert Stirling Newall (1812-1889), ο οποίος ξεκινώντας ως ερασιτέχνης αστρονόμος οραματίστηκε και χρηματοδότησε την κατασκευή του, όταν το 1862 ανακάλυψε τυχαία δύο κρύσταλλα μεγάλων διαστάσεων από στεφανύαλο και πυριτύαλο. Αφού προμηθεύτηκε τα κρύσταλλα, ανέθεσε στο πρώτο εργοστάσιο κατασκευής ισημερινών τηλεσκοπίων στη Μεγάλη Βρετανία την κατασκευή του μεγαλύτερου τηλεσκοπίου της εποχής, με διάμετρο φακού 62 εκατοστά.
Παρά τη σημασία που είχε η κατασκευή ενός τόσο σημαντικού για την εποχή του αστρονομικού οργάνου, για διάστημα περίπου 20 ετών το τηλεσκόπιο παρέμεινε σε αχρηστία στο κτήμα του Newall. Τελικά, το 1891 έγινε δεκτό από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, ύστερα από τη μεσολάβηση του γιου του Robert Stirling, ο οποίος πρότεινε στη διοίκηση του πανεπιστημίου όχι μόνο να αναλάβει την κάλυψη των εξόδων για τη μεταφορά του, αλλά και να εργαστεί αμισθί για πέντε χρόνια ως κύριος παρατηρητής και υπεύθυνος του τηλεσκοπίου.
Η συμφωνία επιτεύχθηκε και το τηλεσκόπιο μεταφέρθηκε στο Κέμπριτζ στα τέλη του 1891, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του εμπνευστή του, που δεν πρόλαβε να δει την πλήρη αξιοποίησή του. Στο Κέμπριτζ το τηλεσκόπιο χρησιμοποιήθηκε για πληθώρα σημαντικών αστρονομικών ανακαλύψεων, όπως η παρατήρηση των ακτινικών ταχυτήτων των αστέρων, και ο μηχανισμός του αναβαθμίστηκε.
Το 1955 το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ δωρίζει το τηλεσκόπιο στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. Η κυβέρνηση χρηματοδοτεί την κατασκευή του διαμέτρου 14 μέτρων θόλου και το 1959 το τηλεσκόπιο εγκαθίσταται στην Πεντέλη.
Newall
Παράλληλα, εξοπλίζεται με επιστημονικά όργανα, τα οποία αγοράστηκαν για την πραγματοποίηση αστροφυσικών παρατηρήσεων, όπως φωτογραφική κάμερα, φασματογράφος, πολωσίμετρο και φωτόμετρο. Η χρήση του εισήγαγε ουσιαστικά τους Έλληνες αστρονόμους στη σύγχρονη επιστήμη της παρατηρησιακής αστροφυσικής.
Σήμερα το τηλεσκόπιο Newall χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ η ερευνητική παρατήρηση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών γίνεται στο κατοπτρικό τηλεσκόπιο Αρίσταρχος του Χελμού.
Εκδήλωση με αφορμή την επαναλειτουργία του τηλεσκοπίου Newall διοργανώνεται το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στις 19.30, στο Αστεροσκοπείο Πεντέλης. Η εκδήλωση έχει στόχο να αναδείξει τη σημασία και προσφορά του τηλεσκοπίου Newall στην ανάπτυξη της αστρονομικής επιστήμης στην Ελλάδα. Θα μιλήσουν ο πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Κανάρης Τσίγκανος, ο επόπτης του Κέντρου Ερευνών Αστρονομίας και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών της Ακαδημίας Αθηνών Γεώργιος Κοντόπουλος, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Παύλος Λασκαρίδης και ο επόπτης του Κέντρου Ερεύνης Φυσικής της Ατμόσφαιρας και Κλιματολογίας της Ακαδημίας Αθηνών Χρήστος Ζερεφός. H εκδήλωση θα κλείσει με παρατήρηση από το τηλεσκόπιο Newall.

Επίσης, το κοινό έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το Κέντρο Επισκεπτών Πεντέλης, σύμφωνα με τις προγραμματισμένες ημερομηνίες ξενάγησης που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Αστεροσκοπείου www.astro.noa.gr και ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία στο 210-6131247 για οργανωμένα γκρουπ και σχολεία.
πηγή: http://physicsgg.me/

ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ



Σους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α΄ Λυκείου θα αρχίσει να εφαρμόζεται η νέα δομή του λυκείου. Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μετράει επιπλέον και ο μέσος όρος των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου. Οι μαθητές θα εξετάζονται πανελλαδικά σε 4 μαθήματα, αναλόγως το Επιστημονικό πεδίο που θα διαλέξουν στην Γ΄Λυκείου.
 
Α' Λυκείου
Στην Α' Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται 9 μαθήματα γενικής παιδείας, συνολικής διάρκειας 33 ωρών την εβδομάδα, θα κάνουν 2 ώρες ερευνητικές εργασίες (projects) και θα μπορούν να επιλέξουν ένα από τα παρακάτω μαθήματα επιλογής:
  • Εφαρμογές Πληροφορικής
  • Τεχνολογία
  • Διαχείριση Φυσικών Πόρων
  • Έκφραση-Πολιτισμός
  • Ευρωπαϊκός Πολιτισμός
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α ́ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξέτασης ονομάζεται Γενικός βαθμός προαγωγής από την Α ́ Τάξη Ημερησίου και υπολογίζεται ως εξής:
Για κάθε μάθημα, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, υπολογίζεται ο μέσος όρος προφορικής και γραπτής εξέτασης. Στη συνέχεια αθροίζονται όλοι οι μέσοι όροι και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το σύνολο των μαθημάτων (που εξετάζονται γραπτώς). Το πηλίκο αυτό αποτελεί τον Γενικό βαθμό προαγωγής από την Α ́ Τάξη.

Β' Λυκείου
Στη Β' Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται 10 μαθήματα γενικής παιδείας, συνολικής διάρκειας 30 ωρών, και θα παρακολουθούν μία απ' τις δύο ομάδες προσανατολισμού συνολικής διάρκειας 5 ωρών την εβδομάδα. Ομάδες προσανατολισμού ονομάζονται οι μέχρι πρότινος κατευθύνσεις και στη Β' Λυκείου θα είναι δύο:
                                             
Ανθρωπιστικές Σπουδές
                   
Θετικές- Τεχνολογικές- Υγείας Σπουδών
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
Μαθηματικά
Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη)
Φυσική

Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στη Β ́ τάξη του Ημερήσιου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50% με ηλεκτρονική κλήρωση ανά σχολείο, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξέτασης ονομάζεται Γενικός βαθμός προαγωγής από την Β ́ Τάξη Ημερησίου και υπολογίζεται ως εξής:
Για κάθε μάθημα, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, υπολογίζεται ο μέσος όρος προφορικής και γραπτής εξέτασης. Στη συνέχεια αθροίζονται όλοι οι μέσοι όροι και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το σύνολο των μαθημάτων (που εξετάζονται γραπτώς). Το πηλίκο αυτό αποτελεί τον Γενικό βαθμό προαγωγής από την Β ́ Τάξη.

Γ' Λυκείου
Στην Γ' Λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας μειώνονται σε 5 και οι μαθητές παράλληλα με αυτά παρακολουθούν μία εκ των τριών ομάδων προσανατολισμού:

Ανθρωπιστικές Σπουδές
Θετικές- Τεχνολογικές- Υγείας Σπουδών
Οικονομικών- Πολιτικών-Κοινωνικών- Παιδαγωγικών Σπουδών
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία
Μαθηματικά ή Βιολογία ( Επιστήμες Υγείας)
Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
Λατινικά
Φυσική
Αρχές Οικονομικής Επιστήμης ή Αρχές Φυσικών Επιστημών(όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά)
Ιστορία
Χημεία
Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημων ή Ιστορία (όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά)

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:
Οι μαθητές της Γ ́ Τάξης Ημερησίου με την έναρξη του σχολικού έτους και όχι αργότερα της 20ής Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού, που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα προ της λήξης του προηγούμενου διδακτικού έτους. Δηλαδή ποια από τις τρεις παραπάνω ομάδες προσανατολισμού επιλέγουν να παρακολουθήσουν.

Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στη Γ ́ Τάξη του Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν τα εξής μαθήματα:
  • Νέα Ελληνική Γλώσσς και Λογοτεχνία,
  • Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ
  • Θρησκευτικά,
  • Ιστορία
  • Ξένη Γλώσσα
και τρία από τα μαθήματα της επιλεχθείσας ομάδας προσανατολισμού, σε θέματα που είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου και ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξέτασης ονομάζεται Γενικός βαθμός προαγωγής από την Γ’ Τάξη Ημερησίου και υπολογίζεται ως εξής:
Για κάθε μάθημα, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, υπολογίζεται ο μέσος όρος προφορικής και γραπτής εξέτασης. Στη συνέχεια αθροίζονται όλοι οι μέσοι όροι και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το σύνολο των μαθημάτων (που εξετάζονται γραπτώς). Το πηλίκο αυτό αποτελεί τον Γενικό βαθμό προαγωγής από την Γ ́ Τάξη.                     
                                     
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
 
Έφοσον ο μαθητής επιθυμεί να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις που θα διεξάγονται στο τέλος Ιουνίου μετά τις ενδοσχολικές εξετάσεις.

Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο

Τέσσερα θα είναι τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, για κάθε επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης, τα οποία έχουν ως εξής:

1ο πεδίο: Ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Ιστορία, Λατινικά.

2ο πεδίο: Θετικές και τεχνολογικές επιστήμες: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία , Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία.

3ο πεδίο: Επιστήμες υγείας: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία , Φυσική, Χημεία, Βιολογία.

4ο πεδίο: Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Αρχές Οικονομικής Επιστήμης, Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.

5ο πεδίο: Παιδαγωγικές επιστήμες: Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Ιστορία, Αρχές Φυσικών Επιστημών.

Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το Λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από την εξεταστέα ύλη της τάξης αυτής που προκύπτουν: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από κεντρική επιτροπή εξετάσεων.

ΤΕΛΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Όσον αφορά στο Βαθμό Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ), αυτός θα υπολογίζεται ως εξής:

alt
Ο γενικός βαθμός προαγωγής και απόλυσης (ΒΠΑ) του μαθητή θα μετράει στο βαθμό πρόσβασής του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αναλυτικά
Αν ο ΒΠΑ είναι μεγαλύτερος από το μέσο όρο των 4 μαθημάτων, τότε ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει ως εξής:
Ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α ́ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, της Β ́ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ ́ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου εφόσον έκαστος είναι μεγαλύτερος της μίας μονάδας σε σχέση με τον Μ.Ο. των τεσσάρων ανά ομάδα προσανατολισμού μαθημάτων που εξετάζονται σε πανελλήνιες εξετάσεις, αναπροσαρμόζεται ώστε να μην απέχει περισσότερο από μία μονάδα από τον βαθμό του Μ.Ο. και στη συνέχεια ο αναπροσαρμοσμένος «προαγωγικός» βαθμός της Α ́ Λυκείου πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0,4, της Β ́ με συντελεστή 0,7 και ο «απολυτήριος» της Γ ́ τάξης με συντελεστή 0,9. Το άθροισμα των τριών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί τον Β.Π.Α. Το εν λόγω πηλίκο (και μέχρι του τρίτου δεκαδικού ψηφίου) λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε περίπτωση που ο βαθμός προαγωγής ή απόλυσης είναι μεγαλύτερος μέχρι και μία μονάδα σε σχέση με τον Μ.Ο. των τεσσάρων ανά ομάδα προσανατολισμού μαθημάτων που εξετάζονται σε πανελλήνιες εξετάσεις, ο βαθμός αυτός δεν αναπροσαρμόζεται αλλά πολλαπλασιάζεται ως έχει με τον προβλεπόμενο ανά τάξη συντελεστή.
Αν ο ΒΠΑ είναι μικρότερος από το μέσο όρο των 4 μαθημάτων, τότε ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει ως εξής:
Ο βαθμός αυτός αναπροσαρμόζεται προς τα άνω κατά μία το πολύ μονάδα (και μέχρι του ορίου του Μ.Ο.) κατά τον υπολογισμό με τον ανά τάξη προβλεπόμενο συντελεστή.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Παράδειγμα 1
Ο μάθητής Χ έχει:
Βαθμό προαγωγής Α΄ Λυκείου: 15
Βαθμό προαγωγής Β΄ Λυκείου: 14
Βαθμό απόλυσης Γ΄ Λυκείου: 11

Ο μαθητής Χ έχει γράψει στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα: 11,12,14,15

Έχουμε: Ο μαθητής Χ έχει Μ.Ο. βαθμολογίας στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα:
Αναπροσαρμογή:
Ο βαθμός της Α΄τάξης γίνεται: 14 (Το 15 προασαρμόζεται να απέχει 1 μονάδα από τον Μ.Ο.).
Ο βαθμός της Β΄τάξης μένει ως έχει δηλαδή 14 (απέχει ήδη 1 μονάδα, άρα μένει ως έχει).
Ο βαθμός της Γ΄τάξης γίνεται 12 (βελτιώνεται κατά 1 μονάδα που είναι και το μέγιστο όριο).
Άρα: 
που αποτελεί και τον 5ο βαθμό.

Έτσι οι βαθμοί του μαθητής Χ με τους οποίους θα διεκδικήσει την είσοδό του σε ΑΕΙ/ΤΕΙ είναι: 11,12,14,15,13.1.

Παράδειγμα 2
Ο μαθητής Υ έχει :
Βαθμό προαγωγής Α΄ Λυκείου: 13
Βαθμό προαγωγής Β΄Λυκείου: 12
Βαθμό απόλυσης Γ΄Λυκείου: 14

Ο μαθητής Υ έχει γράψει στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα: 12,13,13,14

Έχουμε: Ο μαθητής Υ έχει Μ.Ο. βαθμολογίας στα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα:
Αναπροσαρμογή:
Ο βαθμός της Α΄τάξης παραμένει 13 (είναι ο ίδιος με τον Μ.Ο.).
Ο βαθμός της Β΄τάξης γίνεται 13 (αφού είναι μικρότερος του Μ.Ο. και άρα αυξάνει κατά 1 μονάδα αφού δεν ξεπερνά με αυτόν τον τρόπο το 13 που είναι ο Μ.Ο.).
Ο βαθμός της Γ΄τάξης παραμένει 14 (αφού αυτός είναι μεγαλύτερος κατά 1 μονάδα από τον Μ.Ο άρα δεν αναπροσαρμόζεται).

Άρα:
που αποτελεί και τον 5ο βαθμό.
Έτσι ο μαθητής Χ έχει τους βαθμούς 12,13,13,14,13.45 με τους θα διεκδικήσει την είσοδό του σε ΑΕΙ/ΤΕΙ.

Σημείωση:
Επομένως τα βήματα που ακολουθούμε για να υπολογίσουμε τους βαθμούς με τους οποίους θα διεκδικήσει ο μαθητής την εισαγωγή του στα ΑΕΙ/ΤΕΙ είναι:
  1. 1.Υπολογίζουμε τον βαθμό προαγωγής της Α΄ και Β΄τάξης και τον Βαθμό απόλυσης της Γ΄τάξης (Μ.Ο. όλων των μαθημάτων).
  2. 2.Υπολογίζουμε τον Μ.Ο. των τεσσάρων μαθημάτων των πανελλαδικών εξετάσεων (που εξετάζονται γραπτώς).
  3. 3.Αναπροσαρμόζουμε τους βαθμούς προαγωγής της Α΄και Β΄ τάξης καθώς και τον βαθμό απόλυσης της Γ΄τάξης (αν χρειάζεται).
  4. 4.Υπολογίζουμε τον Βαθμό Προαγωγής και Απόλυσης (Β.Π.Α) που αποτελεί και τον πέμπτο βαθμό.

Δεν έχει ξεκαθαρίσει:
  • Ποιός θα είναι ο βαθμός πρόσβασης (καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση).
  • Ποια θα είναι τα μαθήματα βαρύτητας ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση (αναμένεται να γίνει έως το τέλος Μαρτίου με Υπουργική Απόφαση μετά από πρόταση των Α.Ε.Ι).
  • Ποιες σχολές ή τμήματα ανήκουν σε κάθε επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης (αναμένεται να καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση).
  • Ο αριθμός εισακτέων ανά σχολή ή τμήμα (καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση τον Μάρτιο κάθε έτους).
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:
Ο Β.Π.Α. θεωρείται ο πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η εκάστοτε Σχολή ή Τμήμα μπορεί να απαιτήσει να υπάρξει συντελεστής βαρύτητας σε ένα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Τα Παραξενα των Ισημεριων

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου, στις 23:44 ώρα Ελλάδος, το βόρειο ημισφαίριο, στο οποίο βρίσκεται και η χώρα μας, υποδέχεται επισήμως το φθινόπωρο με τη φθινοπωρινή ισημερία.

Άρθρο του Διονύση Π. Σιμόπουλου, διευθυντή του Ευγενιδείου Πλανηταρίου – kathimerini
Ορισμένοι φίλοι κοιτάζοντας τα διάφορα επιτραπέζια ημερολόγια και την διάρκεια της ημέρας και της νύχτας, με ρώτησαν γιατί η ημέρα της ισημερίας δεν συμπίπτει με την ημέρα που έχουμε ίση ημέρα και ίση νύχτα. Πρόκειται για μία πολύ σωστή παρατήρηση, γιατί μερικές φορές παίρνουμε ορισμένα πράγματα ως δεδομένα. Πάρτε, για παράδειγμα, την παρατήρηση των φίλων μου για την Ανατολή και τη Δύση του Ήλιου. Ξέρουμε, δηλαδή, ότι καθημερινά ο Ήλιος θα ανατείλει στην Ανατολή και θα δύσει στη Δύση, και ξέρουμε επίσης ότι η διάρκεια της ημέρας είναι μικρότερη το Χειμώνα και μεγαλύτερη το Καλοκαίρι, ενώ το αντίθετο συμβαίνει για την διάρκεια της νύχτας. Υπάρχουν, όμως, δύο ημέρες στη διάρκεια ενός έτους που η Ημέρα έχει την ίδια διάρκεια με την Νύχτα. Αυτές οι δύο ημέρες ονομάζονται Ισημερίες (ίση μέρα-ίση νύχτα) και σηματοδοτούν η μία την πρώτη μέρα της Άνοιξης και η άλλη την πρώτη μέρα του Φθινοπώρου. Ας δούμε, όμως, τι ακριβώς συμβαίνει, γιατί αυτό που αποκαλούμε «Ισημερία» (Ανοιξιάτικη και Φθινοπωρινή) δεν είναι στην πραγματικότητα ακριβώς έτσι!
Όπως ξέρετε κάθε μέρα η Γη βρίσκεται σε διαφορετική θέση πάνω στην τροχιά της από αυτήν που βρισκόταν την προηγουμένη, και από κάθε νέα θέση εμείς πάνω στη Γη αντικρίζουμε τον Ήλιο από διαφορετική γωνία. Έτσι κάθε φορά που η Γη συμπληρώνει μία πλήρη περιφορά γύρω από τον Ήλιο, μας φαίνεται ότι ο Ήλιος ήταν αυτός που συμπλήρωσε έναν κύκλο γύρω από τη Γη, πάνω στην εκλειπτική. Η εκλειπτική δηλαδή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η απεικόνιση, ή η προέκταση πάνω στην ουράνια σφαίρα, της γήινης τροχιάς γύρω από τον Ήλιο.
Αν παρατηρήσουμε την εκλειπτική και τη συγκρίνουμε με τον ουράνιο ισημερινό (την προέκταση δηλαδή του ισημερινού της Γης και την αποτύπωσή του πάνω στον ουράνιο θόλο) θα δούμε ότι οι δύο αυτοί κύκλοι δε συμπίπτουν, αλλά αντίθετα τέμνονται, σχηματίζοντας γωνία ίση με 23 μοίρες και 27 πρώτα λεπτά, λόγω της κλίσης που έχει ο άξονας της Γης σε σχέση με το επίπεδο που σχηματίζει η εκλειπτική. Η γωνία αυτή ονομάζεται «λόξωση της εκλειπτικής», και τα δύο αυτά σημεία στα οποία τέμνονται οι δύο κύκλοι ονομάζονται «ισημερινά σημεία».
Στο πρώτο σημείο ο ουράνιος ισημερινός τέμνει την εκλειπτική εκεί όπου ο Ήλιος βρίσκεται στις 20-21 Μαρτίου. Το σημείο αυτό ονομάζεται εαρινό ισημερινό σημείο, και από την ημέρα αυτή αρχίζει η Άνοιξη. Εκ διαμέτρου αντίθετα η τομή γίνεται όταν ο Ήλιος βρίσκεται στις 22-23 Σεπτεμβρίου. Το σημείο αυτό ονομάζεται φθινοπωρινό ισημερινό σημείο, και από την ημέρα αυτή αρχίζει το Φθινόπωρο. Θα θεωρούσε, λοιπόν, κάποιος ότι στις δύο αυτές ημέρες, σε ολόκληρη τη Γη, η νύχτα είναι ίση με την ημέρα, δηλαδή επί 12 ώρες ο Ήλιος βρίσκεται πάνω από τον ορίζοντα και επί 12 ώρες βρίσκεται κάτω από τον ορίζοντα, έχουμε δηλαδή ίση-μέρα: ισημερία.
Τα πράγματα, όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι! Γιατί η «ίση μέρα-ίση νύχτα», όταν δηλαδή ό Ήλιος φτάνει στα ισημερινά σημεία, συμβαίνει μόνο στους τόπους που βρίσκονται ακριβώς πάνω στον γήινο ισημερινό. Στις περιοχές που βρίσκονται είτε πάνω είτε κάτω από τον ισημερινό η «ίση μέρα-ίση νύχτα» συμβαίνει μερικές ημέρες πριν ή μετά από την «ισημερία». Πάρτε για παράδειγμα την Αθήνα που βρίσκεται 38 περίπου μοίρες βόρεια του ισημερινού, και παρ’ όλο που ο Ήλιος θα φτάσει στο Φθινοπωρινό ισημερινό σημείο στις 23:44 της Κυριακής, 23 Σεπτεμβρίου 2013, εντούτοις η «ίση μέρα-ίση νύχτα» για την Αθήνα θα συμβεί στις 26 Σεπτεμβρίου όταν η ημέρα και η νύχτα θα έχουν την ίδια διάρκεια!

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013

Οταν δεν τα παρατας, δεν χανεις ποτε»!






Η ιστορία που θα δείτε στο παρακάτω βίντεο διαδραματίστηκε στην ολυμπιάδα της Βαρκελώνης το 1992 με πρωταγωνιστή τον Ντέρεκ Ρέντμοντ, ο οποίος ήταν ένα από τα φαβορί για τη νίκη στον αγώνα δρόμου των 400 μέτρων.
Ο Ντέρεκ έκανε καλή εκκίνηση και όλα έβαιναν καλώς μέχρι τα 150 μέτρα πριν το τέλος. Ένιωσε ένα τρομερό τράβηγμα στον δεξί μηρό και ενώ πάλεψε, δεν κατάφερε να συνεχίσει.
Γονάτισε από τον πόνο. Οι υπόλοιποι αθλητές είχαν τερματίσει και ο Ντέρεκ δεν είχε κανέναν λόγο να φτάσει στο σημείο του τερματισμού. Ήταν ξεκάθαρο πως είχε σοβαρό πρόβλημα με τους μυς του.
Ο Ντέρεκ, σηκώθηκε στα πόδια του ξανά. Κουτσαίνοντας αποφάσισε να τερματίσει όπως και οι υπόλοιποι αθλητές.
Ένας άντρας πετάχτηκε από τις κερκίδες και έτρεξε προς το μέρος του και αρχικά οι άντρες ασφαλείας δεν τον άφηναν να πλησιάσει. «Είμαι ο πατέρας του» τους είπε και τότε του επέτρεψαν να πάει να τον βοηθήσει.
«Δεν είναι ανάγκη να τερματίσεις» του είπε ο πατέρας του, ο Ντέρεκ όμως του απάντησε: «Όχι, πρέπει να τερματίσω».
«Τότε θα το κάνουμε μαζί» ανταπάντησε ο πατέρας του ο οποίος τον υποβοήθησε μέχρι να φτάσει στη γραμμή και τελικά να τερματίσει.
65.000 άνθρωποι, θεατές στις κερκίδες, υποκλίθηκαν στη δύναμη ψυχής του Ντέρεκ και την ανεξάντλητη αγάπη του πατέρα του χειροκροτώντας τον σαν να ήταν εκείνος ο νικητής της κούρσας. Ο Ντέρεκ έδωσε το καλύτερο μάθημα σε όλους. Ότι «Όταν δεν τα παρατάς, δεν χάνεις ποτέ»! Και ο πατέρας του επίσης ένα άλλο μεγάλο μάθημα ζωής. Ότι όταν έχεις την οικογένειά σου δίπλα σου, δεν έχεις να φοβάσαι κανέναν και τίποτα.



Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013

Η αρχαιοτερη υδρογειος του θαυμαστου Νεου Κοσμου


Η αρχαιότερη υδρόγειος με τον Νέο Κόσμο είναι σκαλισμένη σε αυγό στρουθοκαμήλου (Φωτογραφία The Portolan, copyright Washington Map Society )     
 Σκαλίστηκε σε αβγό στρουθοκαμήλου λίγα χρόνια μετά την ανακάλυψη της Αμερικής.

Ουάσινγκτον 
Η αρχαιότερη υδρόγειος που αναπαριστά τον Νέο Κόσμο είναι σκαλισμένη επάνω σε αβγό στρουθοκαμήλου και ανάγεται γύρω στο 1500, μόλις μερικά χρόνια μετά την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο.  Αναπαριστά το βόρειο τμήμα της τότε νεοανακλυφθείσας ηπείρου σαν μια συστάδα από νησιά, απεικονίζει πλοία και θαλάσσια τέρατα και χαρτογραφεί μια περιοχή με… δράκους!
Κρυμμένος θησαυρός
Η ύπαρξη της εύθραυστης υδρογείου ήταν ως πρόσφατα άγνωστη, καθώς ήταν «κρυμμένη» σε ιδιωτική συλλογή. Το 2012 όμως βγήκε στο φως όταν πουλήθηκε σε πλειστηριασμό στο Λονδίνο. Ο νέος ιδιοκτήτης της δέχθηκε να την παραχωρήσει προς εξέταση στον Στεφάν Μισλίν, ανεξάρτητο ερευνητή από το Βέλγιο ο οποίος ειδικεύεται στη μελέτη παλαιών υδρογείων σφαιρών. Η αξία της αποκαλύπτεται τώρα με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων των αναλύσεών του στην επιθεώρηση «The Portolan» της Χαρτογραφικής Εταιρείας της Ουάσινγκτον.
Η υδρόγειος έχει μέγεθος περίπου όσο ένα γκρέιπφρουτ και είναι φτιαγμένη από το κάτω μισό δυο αβγών στρουθοκαμήλου. Μέχρι τώρα εθεωρείτο ότι η αρχαιότερη υδρόγειος που απεικονίζει τον Νέο Κόσμο ήταν η αποκαλούμενη «Lenox Globe», η οποία είναι επίσης η δεύτερη ή τρίτη αρχαιότερη υδρόγειος που έχει ανακαλυφθεί ως σήμερα και ανήκει στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης. Η ανάλυση ωστόσο του δρος Μισλίν έδειξε ότι η υδρόγειος από αβγό στρουθοκαμήλου είναι ακόμη πιο παλιά και ενδεχομένως χρησιμοποιήθηκε ως «καλούπι» για την κατασκευή της χάλκινης «Lenox Globe».
Ο ερευνητής την τοποθετεί χρονικά γύρω στο 1504 (το πρώτο ταξίδι του Κολόμβου στις «Ανατολικές Ινδίες», όπως νόμιζε, έγινε το 1492 ενώ το δεύτερο, στο οποίο έφθασε στην Αϊτή, το 1500). Θεωρεί ότι φιλοτεχνήθηκε στη Φλωρεντία, από κάποιον χαράκτη ο οποίος  μαθήτευε στο εργαστήριο του Λεονάρντο ντα Βίντσι ή είχε επηρεαστεί άμεσα από αυτόν.
Αγνωστα νησιά, ναυάγια και δράκοι
Η νεοανακαλυφθείσα υδρόγειος αναπαριστά τις νέες γνώσεις που αποκτήθηκαν για τον κόσμο εκείνη την εποχή βασισμένη στις αναφορές των πρώτων εξερευνητών – για τον λόγο αυτό τα στοιχεία της είναι εξαιρετικά ελλιπή ή και… ανυπόστατα. Η Βόρειος Αμερική αναπαρίσταται ως μια συστάδα διασκορπισμένων νησιών χωρίς όνομα, το νότιο τμήμα της ηπείρου απεικονίζεται όμως με σαφήνεια. Για πολλές περιοχές του κόσμου, όπως π.χ. η Βραζιλία, η Ιαπωνία ή η Αραβική Χερσόνησος, προσφέρει την αρχαιότερη απεικόνιση που διαθέτουμε σε υδρόγειο σφαίρα.
Τα τοπωνύμια είναι «αραιά» – συνολικά 71. Από αυτά μόνο επτά βρίσκονται στο δυτικό ημισφαίριο, τρία εξ αυτών στη Νότιο Αμερική: Mundus Novus (Νέος Κόσμος), Terra de Brazil και Terra Sanctae Crucis, (Γη του Αγίου Σταυρού). Είναι καλλιτεχνικά φιλοτεχνημένη με πλοία διαφόρων ειδών και μεγεθών, σχηματισμούς κυμάτων, θαλάσσια τέρατα και έναν ναυτικό που έχει ναυαγήσει. Περιλαμβάνει επίσης μια φράση: HIC SUNT DRACONES – εδώ είναι οι δράκοι.
 
πηγή: www.tovima.gr

Πέμπτη 22 Αυγούστου 2013

Δεν υπαρχει μονο η Αρχαια Ελλαδα!

 

Παύλος Κοβαλλίνης, Paul Calas, ελληνοαμερικανός αστρονόμος με καταγωγή από το Ηράκλειο Κρήτης. Ανάμεσα σε άλλες σημαντικές εργασίες, πρωτοστάτησε στην ανακάλυψη ενός εξωπλανήτη, του Fomalhaut b ("το στόμα του ψαριού" κατά τον Πτολεμαίο), στον αστερισμό των Νότιων Ιχθύων.

 ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:  http://astro.berkeley.edu/~kalas/

Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Το παραδοξο της γατας του Schrödinger


O Erwin Schrödinger μετά την διατύπωση της υπόθεσης των υλικών κυμάτων από τον de Broglie, έδωσε υπόσταση στον κυματοσωματιδιακό δυϊσμό της ύλης, διατυπώνοντας την περίφημη εξίσωση που φέρει το όνομά του. Είναι γεγονός πως ο Schrödinger θεωρούσε παρατραβηγμένη την κυματική εξίσωση που ανακάλυψε ο ίδιος και για να την “καταρρίψει” σχεδίασε το περίφημο πείραμα με τη γάτα.
Το σκηνικό του πειράματος:
Μια γάτα κλεισμένη σε ένα κουτί, μέσα στο οποίο υπάρχει μια φιάλη που περιέχει θανατηφόρο αέριο συνδεδεμένη με έναν απαριθμητή Geiger, δίπλα στον οποίο υπάρχει μια ραδιενεργή πηγή.
Η διάσπαση ενός ραδιενεργού πυρήνα είναι κβαντικό φαινόμενο, που είναι αδύνατον να προβλεφθεί.
Έστω ότι υπάρχει 50% πιθανότητα στο επόμενο λεπτό να διασπαστεί ένας ραδιενεργός πυρήνας. Η διάσπαση θα ενεργοποιούσε τον απαριθμητή Geiger, ο οποίος με τη σειρά του θα έθετε σε κίνηση το σφυρί, το μπουκάλι θα έσπαγε και το δηλητηριώδες αέριο θα σκότωνε τη γάτα!
Εφόσον δεν έχουμε ανοίξει το κουτί, σύμφωνα με την κβαντομηχανική η κατάσταση της γάτας είναι μια υπέρθεση των δυο δυνατών καταστάσεων: είναι ταυτόχρονα και ζωντανή και νεκρή. Ανοίγοντας το κουτί και παρατηρώντας στο εσωτερικό του, καταρρέει η κυματοσυνάρτηση που περιγράφει τη γάτα, και βλέπουμε τη γάτα στη μια από τις δυο δυνατές καταστάσεις της: ή ζωντανή ή νεκρή.
 ο παράλογο για τον Schrödinger (και όχι μόνο γι αυτόν) ήταν πως δεν γίνεται να θεωρούμε τη γάτα συγχρόνως και ζωντανή και νεκρή μόνο και μόνο επειδή δεν έχουμε ανοίξει το κουτί. (Ο Einstein που δεν παραδεχόταν την κβαντική φυσική έλεγε: Κοιτάξτε το φεγγάρι. Πιστεύετε πως αποκτά υπόσταση όταν το παρατηρεί ένα ποντίκι;)
Τελικά υπάρχει παράλογο;
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Tα 7 αναπαντητα ερωτηματα της σημερινης Φυσικης







Σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Μινεσότα των Ηνωμένων Πολιτειών από 28 Ιουλίου έως 6 Αυγούστου, συναντήθηκαν σχεδόν 700 φυσικοί από περίπου 100 πανεπιστήμια και εργαστήρια, για να καθορίσουν τις βασικές κατευθύνσεις της έρευνας στη μελλοντική φυσική και τα αντίστοιχα πειράματα που πρέπει να σχεδιαστούν.
Παρά την (φαινομενικά) αλματώδη εξέλιξη στο χώρο της φυσικής παραμένουν ακόμη αναπάντητα βασικά ερωτήματα. Με τη λήξη του συνεδρίου, κατέληξαν σε επτά ερωτήματα. Στην τελική έκθεση του συνεδρίου, που θα δημοσιευθεί αυτό το φθινόπωρο, θα περιγράφεται λεπτομερώς η επιστημονική σημασία του κάθε ερωτήματος καθώς επίσης και τα πειράματα που απαιτούνται για την διερεύνησή τους.
Συνοπτικά, τα 7 ερωτήματα είναι τα εξής:
1. Το σωματίδιο Higgs είναι διαφορετικό σε σχέση με τα άλλα σωματίδια που γνωρίζουμε. Γιατί είναι διαφορετικό; Υπάρχουν περισσότερα σωματίδια σαν το Higgs;
2. Τα νετρίνα είναι πολύ ελαφρά σωματίδια και ανιχνεύονται δύσκολα. Επιπλέον καθώς κινούνται αλλάζουν τη ταυτότητά τους (ταλαντώσεις νετρίνων). Ποιος είναι ο ρόλος τους στην κατανόηση της φύσης;
3. Τα γνωστά σωματίδια αποτελούν περίπου το 1/6 της συνολικής ύλης στο Σύμπαν. Το υπόλοιπο το ονομάζουμε σκοτεινή ύλη. Αλλά τι είναι η σκοτεινή ύλη; Μπορούμε να την ανιχνεύσουμε στα εργαστήριά μας; Υπάρχουν κι άλλα άγνωστα σωματίδια στη φύση;
4. Υπάρχουν 4 θεμελιώδεις δυνάμεις στη φύση. Αποτελούν τις εκδηλώσεις μιας ενιαίας δύναμης; Εκτός από τις 4 γνωστές (βαρυτική, ηλεκτρομαγνητική, ασθενής πυρηνική και ισχυρή πυρηνική – οι τρεις τελευταίες έχουν ήδη ενοποιηθεί σε μια), μήπως υπάρχουν κι άλλες άγνωστες προς το παρόν δυνάμεις;
5. Υπάρχουν νέες κρυμμένες χωροχρονικές διαστάσεις;
6. Η ύλη και η αντιύλη δημιουργήθηκαν μαζί κατά την Μεγάλη Έκρηξη, αλλά σήμερα ο κόσμος μας είναι φτιαγμένος μόνο από ύλη. Γιατί;
7. Γιατί η διαστολή του Σύμπαντος είναι επιταχυνόμενη ή τι ακριβώς είναι η σκοτεινή ενέργεια στην οποία αποδίδεται αυτή η επιτάχυνση;
Σ’ αυτά τα ερωτήματα καλούνται να απαντήσουν οι νέοι φυσικοί – αλλά και οι σημερινοί μικροί μαθητές που αγαπούν τη φυσική και έχουν σκοπό να ασχοληθούν στο μέλλον με την έρευνα.

πηγή:  http://physicsgg.me

Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

Ενα εντυπωσιακο πειραμα Χημειας: Καυση θειοκυανικου υδραργυρου


Ένα από τα πολλά εντυπωσιακά πειράματα της Χημείας, το οποίο προκαλεί ποικίλα συναισθήματα. Από εντυπωσιασμό μέχρι τρόμο. Σε ένα αλουμινόχαρτο έχει τοποθετηθεί θειοκυανικός υδράργυρος ο οποίος στη συνέχεια παίρνει φωτιά. Τότε μια μικρογραφία ηφαιστείου δημιουργείται που εντυπωσιάζει. Σε 30 δευτερόλεπτα, όμως, κάτι τρομακτικό συμβαίνει. Το νιτρίδιο του άνθρακα που παράγεται δημιουργεί ένα σκηνικό… θρίλερ.


ΠΗΓΗ: sykees8.blogspot.gr

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ. ΠΡΩΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ (ΒΙΝΤΕΟ)



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΝΝΑ ΣΩΦΡΟΝΑ

Τρίτη 6 Αυγούστου 2013

ΧΙΡΟΣΙΜΑ-ΝΑΓΚΑΣΑΚΙ 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΚΑΙ 9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1945



ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΝΟΙΩΘΟΥΝ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΟΙ...





.... ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΤΗΣ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΙΑΣ ΤΟΥΣ...


Κυριακή 4 Αυγούστου 2013

ΓαλιλαΙος: Η Μαχη στην Αυγη της Συγχρονης Επιστημης (βιντεο)








Το εκπληκτικο φαινομενο Leidenfrost


Ο αμερικανός φυσικός Jearl Walker απέδειξε το φαινόμενο Leidenfrost, βρέχοντας τα δάχτυλά του με νερό και στη συνέχεια βουτώντας τα μέσα σε λιωμένο μέταλλο μολύβδου!


Είναι δυνατόν να βυθίσει κάποιος το χέρι του σε ένα δοχείο με υγρό άζωτο (στους -200 βαθμούς Κελσίου) ή ακόμα χειρότερα σε δοχείο που περιέχει λιωμένο μέταλλο στους +400 βαθμούς Κελσίου και να μην πάθει τίποτε;
Η απάντηση είναι ναι, εξαιτίας του φαινομένου Leidenfrost (όμως, προσοχή! μην το προσπαθήσετε μόνοι σας γιατί είναι πολύ επικίνδυνο).
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Ο Stephen Hawking απαντα στο ερωτημα «απο που ερχομαστε;»





Γιατί είμαστε εδώ; Από ερχόμαστε; Σύμφωνα με τις δοξασίες ενός λαού της κεντρικής Αφρικής, πριν από μας υπήρχε μόνο σκοτάδι, νερό και ο μεγάλος θεός Bumba. Μια μέρα που ο Bumba είχε πόνο στο στομάχι έκανε εμετό και δημιουργήθηκε ο Ήλιος. Ο Ήλιος εξάτμισε μια ποσότητα νερού και εμφανίστηκε η γη. Όμως ο Bumba είχε ακόμη στομαχόπονο και έκανε πάλι εμετό και έτσι δημιουργήθηκε η Σελήνη, τα άστρα και στη συνέχεια η λεοπάρδαλη, ο κροκόδειλος, η χελώνα και στο τέλος ο άνθρωπος.
Αυτός ο μύθος περί Δημιουργίας, όπως και πολλοί άλλοι, προσπαθούν να απαντήσουν σε τέτοιου είδους ερωτήματα. Ευτυχώς, όμως σήμερα έχουμε ένα εργαλείο για να δώσουμε απαντήσεις: την επιστήμη.
Όσον αφορά τα μυστήρια της ύπαρξης η πρώτη επιστημονική απόδειξη εμφανίστηκε πριν από περίπου 80 χρόνια, όταν ο Edwin Hubble άρχισε τις παρατηρήσεις του στη δεκαετία του 1920, με το 100 ιντσών τηλεσκόπιο, στο όρος Wilson στο Los Angeles.
Με έκπληξη ο Hubble διαπίστωσε ότι σχεδόν όλοι οι γαλαξίες απομακρύνονται από εμάς. Επιπλέον, όσο πιο μακρινοί είναι οι γαλαξίες, τόσο πιο γρήγορα απομακρύνονται. Η διαστολή του σύμπαντος ήταν μια από τις πιο σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις όλων των εποχών. Αυτό το εύρημα οδηγούσε στη υποψία ότι το σύμπαν είχε μια αρχή. Αν οι γαλαξίες απομακρύνονται μεταξύ τους, τότε αυτοί θα έπρεπε να βρίσκονται πιο κοντά στο παρελθόν. Αν η ταχύτητά τους ήταν σταθερή τότε πριν από δισεκατομμύρια χρόνια όλοι τους θα βρίσκονταν στο ίδιο σημείο. Ήταν αυτό η απαρχή του σύμπαντος; Εκείνη την εποχή οι περισσότεροι επιστήμονες δυσφορούσαν με την ιδέα ότι το σύμπαν είχε μια αρχή, διότι αυτό συνεπαγόταν την κατάρρευση της φυσικής.
Θα έπρεπε κάποιος να επικαλεστεί ένα εξωτερικό παράγοντα – για ευκολία μπορεί κανείς να τον ονομάσει Θεό -για να εξηγήσει το πώς άρχισε το σύμπαν. Γι αυτό κυριάρχησαν οι θεωρίες σύμφωνα με τις οποίες το σύμπαν διαστέλλεται μεν στον παρόντα χρόνο, αλλά δεν είχε μια αρχή. Ίσως η πιο γνωστή ήταν η θεωρία της σταθερής κατάστασης που προτάθηκε το 1948.
Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή το σύμπαν υπήρχε για πάντα και ήταν το ίδιο σε όλες τις χρονικές στιγμές. Αυτή η τελευταία ιδιότητα ήταν μια πρόβλεψη που θα μπορούσε να ελεγχθεί, σύμφωνα με την επιστημονική μέθοδο. Και διαπιστώθηκε ελλιπής. Πειραματικά δεδομένα που επιβεβαιώνουν την ιδέα ότι το σύμπαν είχε μια πολύ πυκνή αρχή εμφανίστηκαν τον Οκτώβριο του 1965, με την ανακάλυψη της μικροκυματικής ακτινοβολίας υποβάθρου σε όλο το διάστημα.
Η μόνη λογική ερμηνεία ήταν ότι αυτή η ακτινοβολία υποβάθρου είναι ότι απέμεινε από μια αρχέγονη θερμή και πυκνή κατάσταση. Καθώς το σύμπαν διαστέλλεται, η ακτινοβολία ψύχεται για να καταλήξει στα κατάλοιπα που βλέπουμε σήμερα.
Η θεωρία δικαιολογεί πολύ καλά αυτή την άποψη. Με τον Roger Penrose δείξαμε ότι αν η γενική θεωρία της σχετικότητας είναι ορθή, τότε θα υπάρχει μια ιδιομορφία, ένα σημείο με άπειρη πυκνότητα και χωροχρονική καμπυλότητα, εκεί όπου ο χρόνος έχει μια αρχή.
Το σύμπαν ξεκίνησε με την μεγάλη έκρηξη, και διαστέλλεται όλο και πιο γρήγορα. Αυτό ονομάζεται πληθωρισμός και αποδεικνύεται ότι ο πληθωρισμός στο αρχέγονο σύμπαν ήταν πάρα πολύ ταχύτερος: το σύμπαν διπλασίασε το μέγεθός του πολλές φορές μέσα ένα πολύ μικρό κλάσμα δευτερολέπτου. Ο πληθωρισμός έκανε το σύμπαν πολύ μεγάλο, πολύ ομοιόμορφο και επίπεδο. Ωστόσο, δεν ήταν εντελώς ομογενές: υπήρξαν μικροσκοπικές διακυμάνσεις από τόπο σε τόπο. Οι διακυμάνσεις αυτές οφείλονται σε μικρές διαφορές στη θερμοκρασία του αρχέγονου σύμπαντος, τις οποίες μπορούμε να δούμε στο μικροκυματικό κοσμικό υπόβαθρο.
Οι διακυμάνσεις σημαίνουν ότι ορισμένες περιοχές θα διαστάλθηκαν λιγότερο γρήγορα. Οι βραδύτερες περιοχές σταμάτησαν να διαστέλλονται και κατέρρευσαν πάλι για να σχηματίσουν τους γαλαξίες και τα άστρα. Και στη συνέχεια τα πλανητικά συστήματα.
Εμείς οφείλουμε την ύπαρξή μας σ’ αυτές τις διακυμάνσεις. Αν το αρχέγονο σύμπαν ήταν εντελώς ομοιόμορφο, δεν θα υπήρχαν τα άστρα και συνεπώς η ζωή δεν θα μπορούσε να αναπτυχθεί.
Είμαστε το προϊόν αρχέγονων κβαντικών διακυμάνσεων ..
Παρότι υπάρχουν πολλά ακόμη που δεν κατανοούμε … είμαστε πολύ κοντά στην απάντηση των πανάρχαιων ερωτήσεων. Από πού ερχόμαστε; Και είμαστε τα μόνα όντα στο σύμπαν που μπορούν να θέσουν αυτές τις ερωτήσεις;

ΠΗΓΗ:  http://physicsgg.me

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

Γιατι οταν κοιταμε προς τα πανω, ο ουρανος εμφανιζεται γαλαζιος;





Όταν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, όπως το φως, προσπίπτει στα άτομα των διαφόρων υλικών απορροφάται και επανεκπέμπεται. Η απορρόφηση εξαρτάται από το είδος, τις διαστάσεις του ατόμου και το μήκος κύματος του προσπίπτοντος φωτός. Όταν τα άτομα έχουν τυχαία και ακανόνιστη διασπορά, n επανεκπομή τnς ακτινοβολίας γίνεται προς όλες τις διευθύνσεις και ονομάζεται διάχυση (ή διασκεδασμός).
Για να κατανοήσουμε την ερμηνεία του φαινομένου πρέπει να αντιληφθούμε ότι όταν εμείς κοιτάμε προς τα πάνω ή προς κατεύθυνση αντίθετη από αυτή στην οποία βρίσκεται ο ήλιος, το φως το οποίο αντιλαμβανόμαστε είναι το διάχυτο φως, δηλαδή το φως το οποίο εκπέμπουν τα άτομα της ατμόσφαιρας. Η ένταση του διάχυτου φωτός είναι μεγαλύτερη για τα μικρά μήκη κύματος, δηλαδή για τις μεγάλες συχνότητες. Έτσι στο διάχυτο φως το οποίο οφείλεται στην αλληλεπίδραση του ηλιακού φωτός με τα μόρια των αερίων της ατμόσφαιρας επικρατεί το γαλάζιο χρώμα.

 ΠΗΓΗ:   www.sciencenews.gr
 ΕΠΙΛΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΡΩΝΑ ΑΝΝΑ