Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟ


Την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου οι τάξεις των θετικών κατευθύνσεων Β' και Γ' λυκείου επισκεφθήκαμε το Ε.Κ.Ε.Φ.Ε Δημόκριτος. Ο Δημόκριτος είναι μία ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία η οποία συμπεριλαμβάνει 8 Ινστιτούτα (Πυρηνικής Φυσικής, Πυρηνικής τεχνολογίας και Ακτινοπροστασίας, Επιστήμης υλικών, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Μικροηλεκτρονικής, Φυσικοχημείας, Βιολογίας, Ραδιοισοτόπων και Ραδιοδιαγνωστικών Προϊόντων).

     Αρχικά, συγκεντρωθήκαμε για να μας γίνει μία παρουσίαση του κέντρου, της αποστολής του αλλά και της συνεισφοράς του στις επιστήμες. Ενημερωθήκαμε για εφαρμογές της νανοτεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή αλλά και για τις δυνατότητες εξέλιξής της, οι οποίες βρίσκονται ακόμα σε ερευνητικό στάδιο. Επίσης, μέσα από την παρουσίαση διάφορων πειραμάτων ,τα οποία γίνονται στο Δημόκριτο, ενημερωθήκαμε για την επίδραση της ραδιενέργειας στον άνθρωπο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση του ανθρώπου στη ραδιενέργεια δεν είναι βλαβερή όταν αυτή γίνεται με μέτρο. Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει την ικανότητα να αναπλάθει τα κατεστραμμένα κύτταρά του όταν αυτά δε βρίσκονται σε υπερβολικό βαθμό.  Ωστόσο, σύμφωνα με τα έγκυρα λόγια ενός φυσικού επιστήμονα, ο άνθρωπος αναμένεται να έρθει αντιμέτωπος με τις αρνητικές επιδράσεις της τα επόμενα χρόνια. Ο ίδιος συνεχίζει λέγοντας πως αυτό που μετράει σε κάθε άνθρωπο, ο οποίος είτε ασχολείται με τις επιστήμες είτε όχι, είναι να αμφισβητεί και να βρίσκεται σε μία διαρκή αναζήτησης αληθινών πληροφοριών. Αυτό ήταν και το πιο ουσιώδες μήνυμα καθώς σ' αυτό βασίζεται η ζωή αλλά και όλο το φάσμα των φυσικών επιστημών.


 Έπειτα ακολούθησε η επίσκεψη μας σε δύο από τα Ινστιτούτα του Δημόκριτου, εκείνο των Ραδιοισοτόπων και Ραδιοδιαγνωστικών Προϊόντων και της Βιολογίας. Στο πρώτο έγινε μία σύντομη παρουσίαση της αποστολής του κέντρου αλλά και για την επίδραση της ραδιενέργειας με περισσότερα επιστημονικά στοιχεία. Μετά, είδαμε πως είναι από κοντά ένα εργαστήριο αλλά και τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν εκεί οι άνθρωποι καθημερινά. Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε και δύο από τα δεκάδες εργαστήρια του Ινστιτούτου Βιολογίας όπου παρακολουθήσαμε διαδικασίες οι οποίες αφορούσαν κυρίως τη μελέτη και την απομόνωση του μορίου του DNA. Μάλιστα, μας δόθηκε η ευκαιρία να το δούμε μέσα από υπεριώδεις ακτίνες UV στις οποίες φθορίζει έντονα.

            Συνοψίζοντας, μπορεί τέτοιες πρωτοβουλίες να χαρακτηρίζονται ως "χάσιμο μαθήματος" αλλά πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι η αληθινή γνώση είναι βιωματική, ιδιαίτερα στον τομέα των φυσικών επιστημών.